Lite deppig…

Vad gör du när du kommer in i en svacka? Vad får dig att vända negativa tankar till något positivt igen?

Vad snackar hon nu om tänker ni…det är bara en vecka sedan hon skadade sig och det var väl inte så farligt. SJÄLVKLART inte och vaden känns redan mycket bättre. Jag har dessutom passat på att dra på mig en förkylning (eller vad det är) vilket jag i början tyckte var ganska passande i detta läget MEN nu börjar jag bli lite deppig ändå. En vecka utan träning VÄLDIGT lång tid för mig!

Detta får mig att inse hur lätt det är att tappa lusten och sugen efter träning. För mig är inte detta att bekymmer för jag vet att jag kommer igång igen eftersom detta är mitt jobb, plus att min kropp och psyke inte funkar om jag inte får mina endorfinkickar. MEN jag får ännu mer förståelse för alla som tappar sugen när de skadar sig eller blir sjuka. Ofta har jag kunder som har haft ett långt träningsuppehåll, kommer igång med träningen, känner sig på G men som ett brev på posten åker på en infektion som ställer till bekymmer.

När vi tränar bryter vi ner vår kropp för att under vilan bygga upp musklerna och bli starkare, uthålligare o.s.v. I denna fas är kroppen känslig och vi blir lättare mottaliga för smittor. Ett enkelt tips att hjälpa kroppen med återhämtningen är att äta/dricka direkt efter träning. Du behöver få i dig både kolhydrater och protein senast en halvtimme efter avslutat pass.

Det gäller också att hitta bra strategier och planer vad du ska göra om du kommer in i en svacka. Så, när du är som mest på G med din träning och allt flyter på så där bra så att det känns som att inget kan få dig att ge upp eller sluta, se då till att lägga upp en plan för hur du ska göra om du kommer in i en svacka. Skriv ner din plan och spara den till du behöver den.

Vi har alla svackor och motgångar, det gäller bara att hitta den enklaste och smartaste vägen ur dem. Idag var detta inlägg min självhjälp till att komma ur mina negativa tankar. Det känns faktiskt redan bättre!

TACK FÖR HJÄLPEN och LYCKA TILL MED TRÄNINGEN :-)!

Kramar Helena

Posted on November 11th, 2012 in Personlig Träning


Comments