Frustration

Att sätta upp mål för olika saker är ett bra sätt att komma underfund med vad man vill uppnå. Det kan vara små kortsiktiga mål eller långsiktiga med delmål på vägen. Oavsett vilka mål man har så händer det ibland att man känner sig frustrerad och tveksam över hur man ska klara vägen dit.

”Ordet frustration används i samband med att man strävar efter ett mål för att få behovstillfredställelse och hindras i detta. När resultatet uteblir känner vi irritation, missmod, i och liknande, det som med ett gemensamt namn kallas frustration.” http://sv.wikipedia.org/wiki/Frustrationlska

När jag skulle träffa Sandra idag hade jag läst på hennes blogg att hon kände sig frustrerad och besviken. Detta gjorde att jag planerade om dagens träning. Vi började med att prata om vad, när och varför hon känner frustration. Det visade sig att förutom en jobbig arbetsvecka var det sidoplankan på pumpen och vågen som hade skapat frustration hos Sandra den här veckan. Tankar som:  – Varför kan alla andra göra sidoplankan? – Varför händer inget på vågen? har skapat missmod och ilska.

Mitt mål för dagens träning blev att få tillbaka glädjen och göra av med all frustration. Jag ville visa Sandra att hon har gjort stora framsteg och bestämde mig för att vi skulle göra några av styrketesten vi gjort vid vårt första möte för 8 veckor sedan. Då gjorde Sandra 11 armhävningar och 8 räckhäv idag gjorde hon 29 armhävningar och 16 räckhäv. Dessutom har hon förbättrat sin magstyrka betydligt.

Vi fortsatte passet som jag planerat med många tuffa övningar. Sista övningen blev Tabata med box och upphopp till Eye of a tiger. Pustande på mattan säger Sandra ”Detta var absolut det tuffaste passet hittills” och jag bara skrattar eftersom jag hört det förut….

Jag hoppas och tror att frustrationen lagt sig och att glädjen är tillbaka för Sandra. Nu ser vi framåt och tar oss över alla framtida hinder.

Visst vore det härligt med ett liv utan frustration men det vore troligtvis inget riktigt liv. Så ett litet tips: När frustrationen blir större än din vilja att nå ditt mål sätt dig ner och fundera på VARFÖR och för VEM du satt upp målet. Fundera på vilka framsteg du redan gjort och känn dig glad för att kommit en bit på vägen. Värdera sedan ditt mål och fråga dig själv hur gärna du vill nå dit. Har du viljan så försök röja undan de hinder som skapar frustration och hitta en väg förbi dem.

Lycka till!

//Helena

Psst.. Glöm inte att läsa Sandra blogg http://sandrakalle.blogg.se/index.html Ds.

 

Posted on February 18th, 2012 in Personlig Träning


Comments